04-7706793
       
  זמינות 24/7 במקרים דחופים:   058-6868787

בית דין צבאי

מה הוא בית הדין הצבאי?

בית דין צבאי הינו "בית המשפט" של מערכת המשפט הצבאית. מערכת בתי הדין הצבאיים מורכבת מבתי הדין הצבאיים המחוזיים – "נווה צדק" – הממוקמת בצמוד למחנה בית ליד (ליד כפר יונה) ולכלא הצבאי. בעבר וטרם המעבר לנווה צדק, מוקמו בתי הדין הצבאיים ביפו, קרית מלאכי (צומת קסטינה) וחיפה.

בית דין צבאי הוא בית המשפטי הפלילי המשמש את צה"ל לדון בעבירות שביצעו חיילים ואזרחים המועסקים בצבא ההגנה לישראל. סמכותם של בתי הדין הצבאיים נגזרת מחוק השיפוט הצבאי שנחקק בשנת 1955. החוק מסמיך את בית הדין הצבאי לבצע שיפוט פלילי של חיילים הנתונים למרותו של הצבא בכל הנוגע לעבירות צבאיות. העמדה לדין בבית דין צבאי הינה להתאם לשיקול דעתו של הפרקליט הצבאי. במרבית המקרים תחילתו של התהליך הינה בחקירת המשטרה הצבאית החוקרת אשר מעבירה את ממצאיה לפרקליטות הצבאית אשר לבסוף מחליטה האם להגיש כתב אישום כנגד הנאשם.

בעבר, יכלו לייצג בפני בתי הדין הצבאיים רק סנגורים שקיבלו היתר מיוחד לכך. כיום, פתוחה הדרך בפני כל עורך דין, גם כזה שנעדר כל ניסיון קודם בייצוג בבית דין צבאי, לייצג בפני בית הדין הצבאי. על כן, בהליך בחירת עורך דין צבאי לצורך ייצוג בבית דין צבאי, מומלץ לבדוק ולוודא את היכרותו של עורך הדין עם הדין הצבאי וניסיונו בהליכים שכאלה.

 בית דין צבאי – עבירות נפוצות

בדומה למצב בו הנך מואשם בפלילים באזרחות, גם אישום בעבירה פלילית במסגרת הצבאית דורשת את טיפולו של עורך דין. מובן כי לא כל בעיית נפקדות קטנה דורשת התערבות משפטית, אך מקרים אחרים אשר יכולים להיות בעלי השפעה על גורלו ועתידו של הנאשם בהחלט מצדיקים פניה לעורך דין המתמחה בדין הצבאי. מקרים אלה כוללים בין היתר :

  • עבירות סמים – שימוש, ייבוא וסחר בסמים
  • עריקות והשתמטות – לעיתים נראה כי מדובר בעבירה קלה אך הרשעה בה עשויה להוביל לעונשי מאסר ארוכים ואף רישום פלילי.
  • עבירות מין – הטרדה מינית, פגיעה בפרטיות החייל על ידי צילומו במקלחות או במצבים אינטימיים, התבטאויות לא ראויות וכדומה.
  • עבירות נשק – שימוש בלתי מורשה או בלתי זהיר בנשק, איום בנשק על חייל או אזרח, גניבת נשק, סחר בנשק ועוד.
  • סירוב להיבדק בבדיקה לשימוש בסמים
  • חריגה מסמכות העשויה להוביל לרישום פלילי

 

במה עוסקים בתי הדין הצבאיים?

בתי הדין הצבאיים דנים בהליכים משפטיים שונים. עיקר עיסוקם הוא דיון בתיקים המוגשים על ידי התביעה הצבאית בעבירות פליליות-צבאיות – עבירות סמים בצבא, עבירות מין, עבירות אלימות, עבירות מרמה, כאשר העבירה הנפוצה ביותר הינה עבירת ההיעדר מן השירות שלא ברשות, הידועה יותר בשמותיה העממיים – "עריקות" או "השתמטות".

התביעה הצבאית מגישה לבית הדין הצבאי כתבי אישום בגין עבירות אלה וכן בקשות שונות, כגון בקשות למעצר חשודים לצרכי חקירה.

הסמכויות של בתי הדין הצבאיים הינן נרחבות ביותר. כך למשל, בכל הנוגע לענישה, בידי בית הדין הצבאי סמכויות ענישה המקבילות לבתי משפט השלום וכן בית המשפט המחוזי, שכן בתי הדין הצבאיים המחוזיים דנים גם בעבירות פשע חמור.

בית הדין הצבאי לערעורים דן בעיקר בערעורים המוגשים על החלטות בתי הדין הצבאיים המחוזיים – פסקי הדין, גזרי הדין והחלטות אחרות, עליהן ניתן להגיש ערעור.

החלטות בית הדין הצבאי צפויות להשפיע על חיי הנאשמים והחשודים למשך שנים ארוכות לאחר גזירת הדין, מלבד המשמעות המיידית של הענישה.

מכאן, החשיבות הרבה בקבלת ייצוג משפטי מקצועי של עורך דין צבאי המתמחה בתחום המשפט הצבאי.

משרד עו"ד קגן ושות' – עומדים לצד החיילים

משרד עו"ד קגן ושות' מתמחה מזה שנים ארוכות בדיני פלילים, כולל דינים השייכים למשפט הצבאי. הודות להיכרות מעמיקה וניסיון בפרקליטות הצבאית משרדינו מעניק את המעטפת המקצועית הטובה ביותר עבור חיילי צה"ל. אנו עוסקים גם בהסדרת המעמד הצבאי של אלה השוהים בחו"ל, מייצגים אנשי קבע בוועדות ערר ומטפלים במחיקת רישום פלילי צבאי וביטול כתבי אישום.

משרדנו מדורג מזה ארבע שנים ברציפות (2020-2023) בתור אחד המשרדים המובילים (קטגוריה עליונה) בישראל בתחום המשפט הצבאי על ידי מכון הדירוג המוביל בישראל Duns100.

קגן ושות' משרד עורכי דין לשירותכם

 

 

 

בית דין צבאי

חזרה למעלה

לתאום פגישת ייעוץ מלאו את הפרטים