04-7706793
       
  זמינות 24/7 במקרים דחופים:   058-6868787

איך לבחור עורך דין פלילי ?

בדף זה ננסה לסייע במענה על השאלה המורכבת והחשובה כיצד לבחור עורך דין פלילי. כבר בתחילה נציין, כי כל עצה שתובא הינה על דעת האתר בלבד ומובן, כי קיימות המלצות ושיטות נוספות. קיבצנו כאן את העיקריות להבנתנו –

  1. מקצועיות – עשו מאמץ להתרשם ממקצועיות עורך הדין בתחומו, להבדיל מכישרונו השיווקי. ספק אם הפרקליטות או בית המשפט יתחשבו בהחלטותיהם מאתר האינטרנט או כרטיס הביקור. התחשבו בהופעות עורך הדין בבית המשפט, מסמכים כתובים שיצאו תחת ידיו ויחסי האנוש שלו. בסופו של דבר, מדובר באדם בידיו אתם מפקידים במידה רבה את גורלכם, זה אשר תסמכו עליו שישקף עבורכם את מצבכם המשפטי כפי שהוא באמת גם אם הוא מורכב, זה אשר מומלץ בסופו של דבר לקבל את עצתו וימנע מכם לבצע טעויות הרות גורל.
  2. זמינות – חלק משמעותי מהטיפול של עורך הדין הפלילי כרוך בזמינותו ללקוחו. לעיתים החקירות נערכות בשעות לא שגרתיות והלקוח נתקל בשאלות הדורשות מענה מיידי. לכן, לזמינות של עורך הדין ללקוח חשיבות לכך. אמנם קשה להעריך את זמינות עורך הדין ללקוחו בהמשך הדרך, אך זמינותו בשלבים המוקדמים של יצירת הקשר יכולה לעיתים להעיד על זמינותו. מומלץ לבדוק עוד שלעורך הדין אלטרנטיבות סיוע נוספות מקום בו הוא אינו זמין.
  3. תקשורת ויחס – עורך הדין יכול להיות מקצועי ביותר ולגלות הבנה מרשימה במשפט, אך אם לקוחו מתקשה לתקשר עמו או להבינו – מערכת היחסים תיתקל בקשיים והלקוח יתקשה ליישם את עצות עורך דינו. אין זה אומר שעורך הדין צריך לשנות את אופן דיבורו ל"שפת רחוב", אך חשוב שהוא ייתן דגש על כך שהלקוח מבין אותו ואת עצותיו. בנוסף, בסופו של דבר, עורך הדין הוא ניתן שירות וחלק ממתן שירות מקצועי הוא מתן יחס אנושי וטוב. זאת, להבדיל מיחס "מרצה" דוגמת אמירת דברים אותם הלקוח מעוניין לשמוע והסתרת כאלה שלא. עורך הדין שבמהלך יחסיו עם הלקוח עסוק בהצגת תמונה אופורית, אינו עושה מלאכתו נאמנה.
  4. ניסיון – ככל תחום, ניסיון משחק תפקיד. כשהדבר נתון לבחירתכם, ספק אם תמצאו לנכון לפנות לרופא שרק סיים את הכשרתו לצורך טיפול בבעיה רפואית המטרידה אתכם. כך גם בנוגע לעורך הדין. וודאו שהוא בעל ניסיון בייצוג בהליכים דומים. מנגד, אל תסתנוורו מניסיון לבדו לצורך החלטתכם ותפרידו בין "ותק" לניסיון.
  5. המלצות – דברים שאחרים אומרים אודות עורך הדין חשובים מאוד. עם זאת, עשו אבחנה ובדקו מי הגורם הממליץ ומה בדיוק ניסיונו והבנתו. נסו לבדוק האם לגורם הממליץ יש אינטרס נסתר במתן ההמלצה. וודאו שאתם סומכים על שיקול הדעת של הממליץ ושהוא מתרשם מהדברים ה"נכונים" (איכות, לא פוזה). תשתדלו לא להסתמך על ממליץ אחד, במידה והדבר אפשרי. תנו משקל רב יותר להמלצה "עם קבלות" ולהמלצה מצד גורם מקצועי (עורך דין אחר, למשל) מהמלצות רבות המבוססות על "אוויר".
  6. מחיר – עת תבחנו אופציות להסדרת ייצוג, בוודאי תגלו טווח מחירים רחב למדיי. כשם שלא תמיד יהיה מוצדק לשלם שכר טרחה המצוי בחלק העליון של טווח המחירים, כך היזהרו ממי שמציע מחירים נמוכים באופן חריג. ככל שהדבר אפשרי מבחינתכם, עשו מאמץ שבחירתכם לא תושפע בעיקר משאלת המחיר אלא משאר הפרמטרים דווקא.
  7. אמון – ייצוג משפטי אינו יכול להיות שלם אם בין עורך הדין הפלילי לבין לקוחו לא שורר אמון. בחרו במי שרכש את אמונכם במקצועיותו. במידה ואמונכם בעורך הדין התערער – שוחחו עמו על כך ולבנו זאת איתו. היעדר אמון הוא הדרך הבטוחה להתרסקות. לסדקי האמון יכול להיכנס חוקר משטרה מיומן, כפי שקרה לא אחת, ולגרום לכך שהלקוח יפעל בניגוד לעצת עורך דינו. יותר מכך, בהיעדר אמון, יתקשה הלקוח להכיר שתפקיד עורך הדין הוא לעיתים להשיא עצה "לא פופולרית" והוא עלול לפקפק בעורך הדין ומניעיו. פעולה בניגוד לעצת עורך הדין עלולה להביא לתוצאות כואבות – עונש חמור, הרשעה מיותרת ועוד תוצאות שניתן וחשוב למנוע.
  8. הבטחות ­– כללי האתיקה של עורכי הדין אינם מאפשרים להתנות את שכר הטרחה עבור הייצוג בתוצאה המשפטית. מעבר לכך, הבטחת תוצאה מסוימת בהליך פלילי אינה ראויה ואינה מקצועית. הבטחה שכזו – זיכוי, שחרור ממעצר או עונש כלשהו – ראוי שתדליק נורות אדומות ותעורר שאלות בנוגע להבטחות נוספות שלו.
חזרה למעלה

לתאום פגישת ייעוץ מלאו את הפרטים